×

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeessämme kerromme ajankohtaista ja hyödyllistä tietoa taloyhtiöiden kehittämiseen ja johtamiseen.

”Taloyhtiön kannattaa valita huoltoyhtiö, jossa huoltomiehillä on aikaa ja henkilöstö ei vaihdu”

Myllypurossa Alakiventie 3:n taloyhtiö halusi huolto-yhtiön, jonka huoltomies näkyy taloyhtiössä ja tulee tutuksi asiakkaille, kertoo isännöitsijä Liisa Anttila.

Myllypurossa sijaitsevan Asunto Oy Alakiventie 3:n isännöitsijä Liisa Anttila isännöinti Saarinen Oy:stä antaa selkeän neuvon taloyhtiöille, jotka ovat valitsemassa huoltoyhtiötä. “Huoltoyhtiön ei tule rönsyillä liikaa eri suuntiin. Hyvä huoltoyhtiö pitää toimintansa pienellä alueella, ottaa hoidettavakseen riittävän vähän yhtiöitä henkilöstöönsä nähden ja osaa sitouttaa työntekijänsä.”

“Taloyhtiön kannattaa valita huoltoyhtiö, jossa huoltomiehillä on aikaa ja henkilöstö ei vaihdu koko ajan. Tämä on iso ongelma huoltoyhtiöissä. Ymmärtääkseni Kontulan Huollossa tätä ongelmaa ei ole, vaan siellä sama porukka on pysynyt pitkään töissä”, Anttila kiittelee.

Anttilan isännöimä tällä hetkellä 80 huoneiston yhtiö Alakiventiellä kilpailutti viime vuoden lopulla huollon ja siivouksen ja valitsi lopulta Kontulan Huollon.

“Kontulan Huollosta luvattiin meille, että huoltomies näkyy pihassa niin että hänestä tulee tuttu. Kontulan Huollolla on sen verran vähän taloja per huoltomies, että huoltomiehillä on aikaa perinteiseen talkkarinomaiseen toimintaan. Kyllä minulle päin näyttää siltä, että näin oikeasti toteutuu”, Anttila kehuu.

Paikallisuus lisää laatua ja nopeutta

Anttilan mukaan toinen tärkeä asia huoltoyhtiötä valittaessa on paikallisuus. Pitkä välimatka huoltoyhtiön kohteiden välillä kostautuu erityisesti lumitöiden osalta. Jos taloyhtiö on vielä erillään muista kohteista, pihat on aurattu vasta myöhään päivällä. Myllypuro on lähellä Kontulaa, mutta Alakiventie on huoltokohteiden ketjun toisessa päässä. Kontulan Huolto pystyy kuitenkin kompensoimaan asiaa muuttamalla aurausjärjestystä.

“Meille on vakuutettu, että jos jonain aamuna olemme viimeinen aurauskohde, niin seuraavalla kerralla olemme ensimmäisenä vuorossa”, Anttila kertoo.

Anttilan mukaan hyvä huoltoyhtiö on aktiivisesti yhteydessä isännöitsijään, kun on kysyttävää tai huoltomies huomaa epäkohtia. Vuoden 2017 alusta Alakiventie 3:n kohdetta hoitanut Kontulan Huolto on Anttilan mukaan ollut kiitettävän aloitteellinen.

“Tärkeää on myös, että huoltoyhtiö osaa hoitaa asukkaille näkyvät asiat kunnolla. Esimerkiksi pesutilojen tulee olla siistejä. Lattiakaivot tulee olla hyvin pestyjä ja ylipäätään asukkaille täytyy tulla sellainen olo, että pesutiloihin on miellyttävä mennä. Myös muun ympäristön tulee olla siisti.

Asiakaskokemus syntyy usein hyvin pienistä asioista. Jos huoltoyhtiö hoitaa erinomaisesti talotekniikkaa, mutta ei kiinnitä riittävästi huomiota siisteyteen, asiakaskokemus on heikko.”

Hyvä palvelu maksaa

Isännöitsijä Liisa Anttilan mukaan asunto-osakeyhtiöt tekivät aikoinaan virheen, kun huoltoyhtiöiden korvattua talonmiehet, kilpailutuksissa valittiin aina edullisin. “Silloin kilpailutettiin suurin osa parhaista huoltoyhtiöistä hengiltä. Huoltoyhtiöissä ajauduttiin tilanteeseen, että kuka jättää vähiten tekemättä.”

“Nyt onneksi taloyhtiöissä on alettu ymmärtämään, että hyvistä palveluista pitää maksaa. Kontulan Huollon tarjous oli Alakiventie 3:n kilpailutuksessa yksi edullisimmista, mutta ei halvin. Yksi tärkeä tekijä tarjouskilpailun voitossa oli Kontulan Huollon tarjoama sähköinen huoltokirja.”

Alakiventie 3:n osalta huoltokirjan merkitys korostui, koska taloyhtiöön on valmistumassa 34 uutta asuntoa. Taloyhtiöön rakennetaan kaksi kokonaan uutta asuinkerrosta. Kyseessä on ainutlaatuinen hanke Suomessa. Uudiskohteiden rakentajat vaativat, että yhtiöissä laaditaan ja pidetään huoltokirjaa. Kyseessä on vuosikalenteri, johon on määritelty eri vuodenaikoina tehtävät tarkastukset ja huoltotyöt.

“Huoltokirja voi olla ruutupaperillakin, mutta sähköinen on nykypäivää”, Anttila toteaa.

Kontulan Huolto käyttää Tampuuri-nimistä sähköistä huoltokirjaa, joka ilmoittaa tarvittavat tarkastukset ja huollot. Järjestelmään on helppo kuitata, kun asiat on hoidettu ja kaikki toimenpiteet saadaan sähköisenä tai kirjallisena raporttina.